Skip to main content

Om resan

Avresetid
På ditt resebevis står både plats och avgångstid. Om bussen är mer än 15 minuter försenad ska du ringa oss, telefon 070-849 80 00.

Bagage
Märk ditt bagage tydligt med namn. Det gäller även varor som handlas längs vägen som lastas i bussens bagageutrymme. Välj ditt bagage med omsorg. Oftast behöver man mindre bagage än man tror. Som resenär ansvarar du själv för transporten av ditt bagage till och från bussen/flyget och hotellrummen. Dessutom ansvarar du själv för att ditt bagage verkligen lastas in i bussen (eller checkas in på flyg) vid avfärd. Bagagevikten för bussresor är begränsad till max 30 kg per person. På vissa flyg- eller inköpsresor gäller andra maxvikter men detta anges i samband med beskrivning av resan.

Barnrabatter
Om inget annat anges i reseprogrammet ger vi 25 % rabatt på resans pris för barn upp till 12 år i extrabädd i dubbelrum med två fullt betalande vuxna och 50 % rabatt på utflykter och andra tilläggsarrangemang.

Bokningsbekräftelse/biljett
När du bokat din resa får du en bokningsbekräftelse direkt med e-post, vanlig post skickas mot avgift inom 10 dagar, med uppgift om tid och plats för avresan, samt övrig information som du behöver. Du ansvarar själv för att allt som står på den bekräftelsen stämmer överens med den bokning du har gjort. Bokningsbekräftelsen gäller som biljett efter fullgjord slutbetalning.

Bussresan
Alla bussar är helturistbussar, rökfria och utrustade med bekväma fällbara säten, wc, säkerhetsbälten, luftkonditionering, radio, dvd och kylskåp. Självklart är de godkända för körning i de s.k. miljözonerna och har kontrollerade bromsar. På resor som är längre än 4 dagar sker sittplatsbyten dagligen enligt reseledarens anvisning (ev. önskemål, se under önskemål). Vi kör i etapper om 2–3 timmar och stannar för bensträckare med kaffe och lunchpauser. Det är tryggt att vara i säkra händer. Våra chaufförer är handplockade för uppgiften och har vana och erfarenhet. Eventuellt specialbagage (tex rullator, barnvagn och liknande) ska anmälas vid bokning.

Funktionshinder
Reser du med handikapp ska detta anges i samband med bokning. Våra vanliga katalogresor är inte producerade med hänsyn till olika handikapp. Fråga vid bokningen så kan vi oftast tala om var det är mer eller mindre lämpligt både avseende hotell och buss. Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Resenär med funktionshinder måste själva kunna gå ombord på bussen.

Flyg- och kryssningsresor
Stavning av ditt namn på flygbiljetten måste vara densamma som i ditt pass. Det är viktigt att kontrollera att ditt namn är rättstavat redan på resebeviset, som skickas till dig vid bokning. Flygbolaget tar ut en avgift för ändring av namn och stavning. Vi kan därför bli tvungna att debitera dig vid eventuella ändringar. Vi reserverar oss för ändringar av flygtider och flygbolag som kan innebära att vi måste justera programmet något.

Genomförande av resa/Inställd resa
Inställande av 1–5 dagarsresor på grund av för få resenärer meddelas resenären senast 10 dagar före avresan, längre resor senast 14 dagar före avresan. Minimiantal är, om inget annat anges, 20 betalande resenärer på resan.

Grupper
Grupper om minst 10 personer på ordinarie program-resa som bokas direkt hos oss och betalas på gemensam faktura erbjuds grupprabatt. Ring för mer information.

Kvarglömda effekter
Tänk på att kvarglömda effekter kan vara svåra att återfå. Vi har mycket begränsade resurser till efterlysning. Kostnader i samband med kvarglömda effekter betalas av resenären. Upphittade kvarglömda effekter sparas i en månad.

Medicin/Allergier/Vaccination
Tänk på att ha medicin åtkomligt. Är du allergisk mot något så är det bra om du meddelar oss detta före avresan.
Eventuella vaccinationer bör också kontrolleras utifrån såväl resmålets som personliga rekommendationer.

Glutenfri mat, vegetarisk kost etc. ska meddelas vid bokning. Vi rekommenderar dig som är glutenintolerant att ta med eget bröd så det kan vara svårt att få tag i på vissa ställen

Pass & Visum
Giltigt pass måsta man ha med sig för resor utanför Norden, mellan våra nordiska grannländer krävs giltig legitimation. På vissa resmål krävs minst 6 månaders giltighet efter hemkomst.
Gällande visumregler varierar beroende på resmål och din nationalitet, är du osäker kontakta respektive lands konsulat.

Reklamationer
Vi hoppas att du inte ska finna anledning till klagomål. Fel och brister ska omgående anmälas till reseledaren så att denne har möjlighet att avhjälpa felet. Klagomål till arrangören ska ske skriftligen senast 10 dagar efter avslutad resa.

Reseledare
Reseledaren spelar en viktig roll under en resa. Våra guider har lång erfarenhet samt goda kunskaper om resmålet. Låt dem ta hand om eventuella bekymmer under resan, medan du lutar dig tillbaka i stolen och kopplar av.

Resevillkor
Fullständiga Resevillkor finns på vår hemsida. Allmänna och särskilda resevillkor

Teater-, konsert och evenemangsbiljetter
Vid avbokning av teaterresor och liknande ska biljettens pris betalas av resenären. I händelse av att teaterföreställningen blir inställd betalas biljettpriset tillbaka eller ombokas enligt arrangörens villkor, dock ej om teaterarrangören gått i konkurs. Sällskap om fler än två personer kan ej garanteras plats bredvid varandra på föreställningen. Rollistan kan ändras av olika orsaker som t ex vid medverkandes sjukdom.

Tryckfel, prisändring mm
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel i informationsmaterial, hemsidan, annonser och annat publicerat material. Vi åtgärdar så fort det upptäcks men kan inte betraktas som giltigt erbjudande innan bekräftelse skickats. Eventuella ändringar av valutakurser, skatter som sker utan vår kontroll kan medföra prisändring enligt resevillkoren.

Våra påstigningsorter
Vi har påstigning från flera orter. Dock kan det, första och sista dagen, förekomma anslutningsbussar till och från huvudbussen med anledning av chaufförens arbetstider, miljötänkande och geografiska omständigheter. Det förekommer olika anslutningslinjer på resorna. På vår hemsida kan du se vad som gäller för varje aktuell resa.

Önskemål
Särskilda önskemål om maten som ingår i resan - glutenfri mat, vegetarisk kost etc. - ska meddelas vid bokning. Vi rekommenderar dig som är glutenintolerant att ta med eget bröd då det är svårt att få tag i många ställen utomlands. Som resenär har man ibland önskemål om att få bo nära en bekant eller på viss våning. Vi tar emot sådana önskemål och tillgodoser dem om möjlighet finns men vi kan inte garantera utfallet. Plats långt fram i bussen kan endast ske i mån av plats. Vi kan inte garantera utfallet. Är du åksjuk rekommenderar vi att du har med dig någon form av åksjuketabletter, plåster eller armband som lindrar detta.

Fritextsökning
Kontakta oss Hovslätt
Adress:
Hovslätt & Schulz Resor AB
Hammarvägen 130
55628 Jönköping
Kontakta oss Bredaryd
Adress:
Hovslätt & Schulz Resor AB
Kyrkvägen 2
333 71 Bredaryd